Janne Lehtisen myrskykuva kisan paras

25.3.2024

Kuvakilpailun voitokkaat kuvaajat.

Luonto innoitti kuvaamaan Pyhärantaa

Pyhärannan kotiseutuyhdistyksen kuvakisan palkinnot jaettiin kotiseutuillassa sunnuntaina Kaukan Kyläkodilla.

Parhaaksi otokseksi arvioitiin Janne Lehtisen Rihtniemestä ottama myrskyisä kuva. Tyrskyt ja meri kuuluvat Pyhärantaan. Tuomaristo perustelikin valintaansa tähdentämällä kuvaan tallennetun hetken merkitystä.

Kisa oli äärettömän tasainen. Kolmatta sijaa ei jaettu lainkaan vaan toinen sija jaettiin Sinikka Pirttinokan ja Kari Antilan kesken. Sinikan herkkä kuva leikkii aamun nousevalla valolla Kukolan maisemissa ja Karin kuva taas meren ja auringon sävyillä kirkonkylän rannoilla.

Kunniamaininnan sai kisan nuorin osanottaja. Yhdeksänvuotiaana upean merikuvan Nihtiöltä nappasi Väinö Turpeinen. Näkymä kisasi viime metreille saakka pääsystä kolmen parhaan joukkoon.

Kisan tuomariston muodostivat Esa Urhonen puheenjohtajana ja jäseninä Riitta Impilä, Sirkka Saarinen ja Salme Aro. Raaditon äänivallaton sihteeri oli Mirja Kauppila-Laine.

Kaikkiaan kisaan lähetettiin runsaat 40 otosta. Luonto on lähellä pyhärantalaisia, koska kaikissa kuvissa korostui luonnon moninaisuus.