Kesäkauden 2017 päättäjäiset

Ketjunheiton mestaruuskisat museon kesäkauden päättäjäisissä on jo perinne ja tällä kerralla mestareiksi heittivät naisten sarjassa Arja Alhoranta pisteitä 1080 ja miesten sarjassa Tuomo Siivonen pisteitä 760. Molemmissa sarjoissa toiseksi tullut hävisi vain 20 pistettä. Kesän tapahtumissa tämä ketjunheitto on ollut kovasti suosittua ja näissä mestaruuskisoissa se kävi kuumana aina loppuun asti.

Yleisöä kiinnosti kovasti myös perunanjauhojen valmistus. Markku Lotilalta saatiin vanha käsin veivattava perunamylly lainaksi. Kun perunat oli kaadettu ”trotoon”, niin Tuomo Siivonen ja Kari Aaltonen raastoivat ne veivaamalla massaksi. Mylly teki tehtävänsä aivan samalla tavalla kuin yli 100 vuotta sitten. Tämän jälkeen Pirkko Toivonen ja Arja Alhoranta pesivät tämän massan säkkikankaan päällä, jolloin vesi ja tärkkelys valuvat alla olevaan saaviin.

Jatkossa saavin pohjalle valuneet perunajauhot pestään useana päivänä, jonka jälkeen jauhomassa paloitellaan ja asetetaan kuivumaan. Kuivuneet jauhonpalat hienonnetaan jauhoiksi ja vaikuttavat ruokiin aivan samalla tavalla kuin kaupasta ostetut.

Yleisö, 80 henkeä viihtyi tässä kesän viimeisessä tapahtumassa. Siinä istuttiin leppoisasti, kauniina suvisunnuntaina, vanhan Helinin torpan pihalla. Juteltiin tuttujen ja tuntemattomienkin kanssa, juotiin kahvia ja syötiin lettuja.

Helinin kesä oli täynnä tapahtumia ja yleisömäärä tuplaantui edellisiin vuosiin verrattuna. Kaikissa tapahtumissa oli kiitettävästi yleisöä ja Suomi 100 -juhla onnistui yli odotusten.

Kotiseutuyhdistys esittää suuret kiitokset Helinin kesän yleisölle ja tervetuloa jälleen, kun uusi kesä koittaa.

Vaikka kesäkausi on päättynyt, niin museota esitellään sopimuksesta. Yhteystiedot löytyvät etusivulta.